בריאות הציבור תזונה


 

 
האם ידעת שצריכת המזון שלך משפיעה על הPH בגופך?
[תוצאות]

עצומה
 
פירות מרוססים

כולבוטק תעשיית דגים קפואים

ארוחות בוקר בבית מלון

דף הבית >> כתבות תזונה >> קשה לכם לרדת במשקל? אולי חסר לכם יוד
 
קשה לכם לרדת במשקל? אולי חסר לכם יוד
כתבות:מור ברמן
יוד משתייך לקבוצת המינרלים המצויים בגופנו. וודאי שמעתם לא מכבר אודות השפעותיו הנפלאות, אך אם טרם נתקלתם בתכונותיו החיוניות לגופכם, הרי שיוד חיוני בראש ובראשונה לתינוקות בשלבי התפתחות וגדילה. בנוסף יוד תורם לתפקוד מערכת חילוף החומרים בגוף. חוסר ביוד עלול לגרום לבעיית השמנה.
יוד חיוני למספר רב של מערכות בגוף, החל משלבי התפתחות ראשונים בקרב תינוקות ועד מערכת חילוף החומרים בגוף, מניעה של בעיית כולסטרול, מסייע בשמירה על עור הקרקפת והשיער. חוסרים ביוד עלולים לפגוע בהתפתחות ילדים ותינוקות, לפגוע במערכת ההורמונאלית ופעילותה של בלוטת התריס המסייעת בפעולת המטבוליזם בגופנו. היוד מסייע ליצירת ויטמין A בגוף. ויטמין A אחראי על יצירת הורמונים, שמירה על כולסטרול תקין, מסייע ומגן על המערכת החיסונית של גופנו וממלא תפקיד חיוני בתהליך בניית תאים בגוף. נוכחות יוד במזון תסייע ליצירת ויטמין A ואילו חוסר ביוד עלול לגרום לנזקים לגופינו החל מפגיעה במערכת החיסונית, פגיעה בבלוטת התריס, פגיעה בתהליכי התרבות ובניית תאים בגוף בייחוד אצל תינוקות, פוגע באיזון ההורמונאלי ועוד. מכאן חשיבותו בתזונה שלנו.
היוד אחראי גם למצב רוחכם, הוא חיוני להרגשה של חיות וכוח ואנרגיה ואילו חוסר ביוד יצביעו לא אחת על תשישות ועייפות ואפילו חולשה.
עודף יתר של יוד מזיק ועלול לפגוע במספר מערכות בגוף כמו פגיעה במערכת כלי דם ולב, קשיי נשימה, אסטמה, כאבים בשד, בחילות ועוד. אין לקחת תוסף ללא התייעצות עם רופא מומחה. מקובל לצרוך יוד ביחידות של מק"ג, יחידת מידה קטנה מאוד, מגיל לידה המינון המקובל הוא 50 מק"ג, מגיל 3- מינון של 70 מק"ג, עד גיל 10- מינון של 120 מ"ג, עד גיל 50 – מינון של 150 מק"ג ומעל גיל חמישים הצריכה נעה על טווח זה פחות או יותר בסביבות ה 150 מק"ג ליום.
יוד מצוי במי השתייה שלנו אם כי באחוזים משתנים. ניתן לקבל תוספת יוד על ידי שימוש במלח מועשר.
יוד מצוי בעיקר בפירות ים ובדגי מים עמוקים, דגי בריכה ואצות. ניתן למצוא יוד גם בשומשום, מוצרים משומשום כגון טחינה, חלבה.
כיצד מסייע היוד לשמירה על המשקל או ירידה במשקל?
היוד נאגר בבלוטת התריס. תפקיד בלוטת התריס חשוב ביותר ליצירת מטבוליזם בריא המנצל את כל משאבי המזון לחילוף חומרים תקין ולא איטי. יוד המצוי במזון שאנו אוכלים נאגר בבלוטת התריס, ומאפשר לנו לשמור על משקל תקין ואף לרדת במשקל. תזונה עשירה ביוד כגון מזונות ים, בעיקר דגים, גם דגי קופסא כמו מקרלים, שומשום, טחינה, אספרגוס, פירות ים, שום, ופולי סויה, יכולים לתרום לתחושת נמרצות של גופנו, שמירה על משקל ואף ירידה איטית.
איך נימנע ממצב של חוסר ביוד והאם אנו מועדים לחוסרים בגוף של יוד ?
למרות שיוד מצוי גם במי השתייה בארצנו וגם בכל מאכלי הדגים, הרי שישנם אנשים שאינם מודעים לחוסרים ביוד. לעיתים יתברר לאחר בדיקת מעבדה פשוטה כי מצויים בגופכם מינונים בטווח המינימום. אמנם מצב זה אינו בהכרח מסוכן לבריאותכם אך ייתכן כי תחושו חולשה ועייפות מבלי להבין על מה ולמה. חוסרים ברמות גבוהות יותר יתגלו כסממנים של חולי, חולשה, חשיפה למחלות עונתיות ועד פגיעה באיזון ההורמונאלי ופעילות בלוטת התריס. במצבים כאלו יש לקבל טיפול של רופא מומחה.
אין זה ברור מאליו שרמות היוד בגופינו הן במינון המומלץ. במדינות אירופה ומערב אירופה יש המלצה של מספר גופים העוסקים בבריאות להעדיף מלח שולחן מועשר ביוד על פני מלח רגיל.
בישראל נהוג להוסיף אחוז נמוך מאוד של יוד למלח הרגיל, תוספת לא מאוד משמעותית, ומי שנמנע משימוש במלח, מאבד גם את השימוש ביוד, לכן רצוי להעדיף שימוש במלח מועשר. אין צורך למהר ולקחת תוסף יוד מאחר וחוסרים כדאי לבדוק בבדיקה לפני שמקבלים המלצה מקצועית. במידה וקיים חוסר, והרופא שלכם המליץ להכניס את התוסף לצריכה היומית, פעלו על פי הנחיות הרופא לגבי המינון המתאים.
מוצרי בשר בקר ועופות, הודו ודגים, ניזונים לעיתים ממזונות עשירים ביוד. בים מצוי היוד ברמות ובריכוזים שונים, ולא תמיד תקבלו דגים מועשרים בצלחת שלכם. גם מוצרים מן החי הניזונים ממזון מועשר ביוד לא נותנים לכם ערובה לכך שרמות היוד בהם הן מה שגופכם זקוק לקבל.
אצות מכילות יוד בכמות גבוהה יחסית למוצרי מזון אחרים.
ישנם מוצרי חלב מועשרים ביוד, ויש לבדוק רמות ואחוזים המצוינים על גבי התווית.
מי שבכל זאת התלבט בעבר האם לקנות מלח שולחני רגיל או מועשר ביוד, כדאי שיעבור לצריכה של מלח מועשר וירוויח מינרל חיוני לגופו.
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
תאריך ושעה
 



התחברות לחברים

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


מדריך צרכנות

חדשות בריאות הציבור

 

כל הכתוב ו/או המתפרסם בבריאות הציבור הוא מידע בלבד, ואין לראות בו הוראות לטיפול עצמי, איבחון ו/או המלצה לטיפול זה או אחר ו/או נטילת חומר זה או אחר.כל ייעוץ וטיפול חייב להנתן בידי רופא ותחת פיקוחו.
 

מדיניות פרטיות ותנאי שימוש באתר 
מסחר אלגו מסחר רובטי  
אייטק
  ניהול תיקים  מסחר במטח  
 RSS  מפת אתר בריאות אינדקס תזונה תזונה בריאה  תזונה נכונה מתכונים מתכונים לקטנים מתכוני בריאות אינדקס אתרים דיאטה מתכון

דיאטה תוספי תזונה דיאטה  קישורים  מומלצים  אוכל בישול עוף סלט מרק בשר עוגות הריון החלקת שיער  רשימת רופאים
איתותים
מסחר בבורסה מסחר עצמאי בורסה
הורדת סרגל כלים בריאות הציבור
 

בריאות הציבור

 כל הזכויות שמורות לאתר בריאות הציבור 2009©